Zdravotná starostlivosť

Pedopsychiatrická a pediatrická starostlivosť
V Detskej psychiatrickej liečebni, n. o. Hraň zabezpečujeme diagnostiku a zdravotnú starostlivosť so zameraním na psychické poruchy a duševné choroby detí (od 3 do 18 rokov veku dieťaťa), poruchy správania a emočné poruchy, poruchy nálad, úzkostné a fóbické poruchy so začiatkom v detstve, obsedantno-kompulzívne poruchy, adaptačné poruchy, posttraumatická stresová porucha, poruchy príjmu potravy, hyperkinetické poruchy, poruchy autistického spektra, poruchy schizofrénneho spektra, poruchy psychiky a správania na podklade užívania alkoholu a psychoaktívnych látok, poruchy správania pri duševnej zaostalosti, tikové poruchy a ďalšie diagnózy. Pri svojej činnosti využívame formy a metódy najmodernejšej psychofarmakoterapie a psychoterapie.

Deti sú v Detskej psychiatrickej liečebni, n.o. Hraň hospitalizované bez zákonného zástupcu (jeho prítomnosť je nevyhnutná počas príjmu pacienta) na základe odporúčania ambulantného pedopsychiatra alebo preložením z detských lôžkových oddelení alebo z detských a adolescentných psychiatrických oddelení. Rozsah poskytovanej starostlivosti zahŕňa diagnostickú, diferenciálne-diagnostickú, terapeutickú lôžkovú pedopsychiatrickú starostlivosť.
Dĺžka hospitalizácie je strednedobá a dlhodobá od niekoľkých týždňov až po niekoľko mesiacov (priemerne 3 mesiace v závislosti od zdravotného stavu pacienta). Lôžková časť s kapacitou 90 lôžok má 4 oddelenia: A - koedukované oddelenie malých detí, B - oddelenie mladších chlapcov, C - oddelenie starších dievčat, D - oddelenie starších chlapcov. Naše zariadenie poskytuje aj ambulantnú pedopsychiatrickú starostlivosť.

Psychologická starostlivosť
Psychodiagnostické vyšetrenia, individuálna a skupinová psychoterapia, rodinná a skupinová rodinná terapeutická intervencia, komunitné stretnutia, psychoedukácie, podporné a krízové intervencie
Psychodiagnostické vyšetrenie
Proces psychodiagnostického vyšetrenia spočíva v zisťovaní rôznych psychických vlastností, schopností a čŕt dieťaťa a ich úrovní. Zameriava sa taktiež na spozorovanie patologických zmien psychiky, prvých príznakov narušenia psychického zdravia dieťaťa v súvislosti s psychickými, psychosomatickými a somatickými ochoreniami. Počas tohto procesu sú využívané rôzne testové batérie zamerané na kognitívne domény, osobnostné rysy alebo diferenciálnu diagnostiku.
Individuálna psychoterapia
Individuálna psychoterapia je proces kedy sa terapeut stretáva s dieťaťom. Toto stretnutie sa začína nadviazaním kontaktu a pomalým vytváraním vzťahu prostredníctvom navodenia bezpečnej terapeutickej atmosféry medzi terapeutom a dieťaťom. Následne dochádza k voľbe konkrétneho terapeutického postupu, čo je jeden z najdôležitejších prvkov individuálnej terapie. Počas týchto stretnutí sa využívajú rôzne terapeutické metódy, pričom je dieťa sprevádzané pri zvládaní jeho náročných životných situácií, psychických i somatických problémov.
Skupinová psychoterapia
Skupinová psychoterapia je vedená spôsobom, ktorý dieťaťu prináša najmä nácvik primeraných komunikačných, emocionálnych a sociálnych zručností. U detí sa prehlbuje emocionálne cítenie, rozvíja empatia, zvyšuje sa kvalita nadväzovania a prehlbovania interpersonálnych vzťahov, zvyšuje sa úroveň schopnosti identifikácie problémov a interpretácie svojich pocitov s nimi súvisiacich. V neposlednom rade sa toto skupinové stretnutie zameriava na rozvoj sebaúcty a budovanie zdravej sebahodnoty. Terapia s využitím skupiny umožňuje pre dieťa lepšie porozumenie sebe samému prostredníctvom pohľadu druhých a za ich pomoci tak môže nachádzať odvahu k osobným zmenám.
Rodinná a skupinová rodinná terapeutická intervencia
Rodinná a skupinová rodinná terapeutická intervencia je zameraná na kľúčové slovo "rodina" a v tomto kontexte znamená, že proces prebieha s každým zákonným zástupcom dieťaťa a jeho blízkymi. Cieľom tejto intervencie je poskytnúť deťom pomoc pri riešení problémov v domácom prostredí, zlepšenie vzťahov, komunikácie, prehlbovanie dôvery, zmena a prispôsobovanie domáceho režimu. V rodinnej terapii sa terapeut zameriava na problémy v rodine ako na vzorce alebo systémy, ktoré je potrebné upraviť a to namiesto toho, aby svoju pozornosť zameriaval na problémy v rámci každého jednotlivého človeka.
Komunitné stretnutia
Cieľom komunitného stretnutia je priviesť deti prostredníctvom vopred stanovených úloh k rozvoju sebaprezentácie, vyjadrovacích zručností, zvyšovaniu sebavedomia a taktiež aj k zodpovednosti čoho výsledkom je dobrý pocit za vykonanú prácu a radosť z vlastného úspechu.
Psychoedukácie
Ide o psychoedukačné sedenia v podobe prednášky, do ktorej sú deti aktívne zapájané. Témy týchto prednášok sú cielene vyberané podľa detských a adolescentných potrieb pacientov. Tieto stretnutia slúžia nie len na preventívne účely, ale zväčša sa dotýkajú už prepuknutých problémov a pôsobia preto skôr ako preventívne zamerané terapie.
Podporné a krízové intervencie
Podporné a krízové intervencie poskytujeme v podobe opatrení, ktoré sú zamerané na stabilizáciu dieťaťa prostredníctvom znovu prinavrátenia pocitu bezpečia a posilnenia jeho vlastných schopností pri práci s emóciami. Taktiež dieťaťu poskytujeme pomoc pri využití copingových/zvládacích stratégii v záťažovej situácii pričom postupne dochádza k redukcii stresu a nastaveniu ďalších krokov, o ktorých je dieťa vždy vopred informované.